وضعیت سلامتی در روده کوچک و بزرگ به سه رکن اصلی بستگی دارد: مخاط دستگاه گوارش، سیستم ایمنی و میکروبیوتای روده. با این حال، این سه رکن سلامت روده به ویژه در اوایل زندگی بسیار مستعد عدم تعادل هستند. به عنوان مثال، پرزها می‌توانند علائم آتروفی را نشان دهند. علاوه بر این،اختلال در یکپارچگی پوشش اپیتلیال می‌تواند باعث ایجاد «روده نشتی» شود و ترکیب میکروبیوتای روده نسبت به رشد فرصت‌طلبانه باکتری‌های بالقوه بیماری‌زا، مانند E. coli یا Enterococcus cecorum ناپایدار و حساس می‌باشند. در این زمینه، اسیدهای آلی، مانند چربی‌های با زنجیره کوتاه ومتوسط (SCFA و MCFA)، خانواده‌ای از مکمل‌های خوراکی هستند که به‌عنوان روشی برای کاهش فلور منفی عدم تعادل روده مورد مطالعه قرارگرفته‌اند. آن‌ها بسته به ماهیت دقیق مولکول‌هایشان می‌توانند اثرات متمایزی داشته باشند.

اسید بوتیریک نقش خاصی را به عنوان یک مولکول علامت‌دهنده ایفا می‌کند، همچنین یکی از SCFA (اسید چرب‌های زنجیر کوتاه) است که به صورت درون‌زا در روده خلفی (hindgut) تک معده‌ای ها تولید می‌شود، جایی که آن‌ها مکانیسم هایی را تحریک می‌کنند که برای سلامت روده کلیدی هستند. تحقیقات نشان می‌دهد که بوتیرات، سبب کاهش التهاب در روده طیور می‌شود، تشکیل اتصال بینابینی را افزایش می‌دهد و بیان پپتیدهای ضدمیکروبی راتنظیم می‌کند. با این حال، تأثیر آن تا حد زیادی به محل تحویل آن در دستگاه گوارش بستگی دارد. محصولات تجاری، مانند بوتیرات‌های تعبیه شده درچربی یا گلیسرید بوتیریک، ویژگی‌های آزادسازی بوتیرات مشخصی دارند و واکنش‌های فیزیولوژیکی متفاوتی را تحریک می‌کنند. به عنوان مثال، در یک­ مدل چالشی قوی با E. coli ثابت شده است که تحویل دقیق بوتیرات پوشش داده شده در بهبود مورفولوژی و عملکرد روده نسبت به بوتیرات محافظت نشده موثرتر است. اسیدهای چرب با زنجیره متوسط (MCFA)، بیشتر به دلیل فعالیت ضدمیکروبی‌شان شناخته می‌شوند، این ویژگی‌ها را می‌توان به ساختار مولکولی آن‌ها نسبت داد که می‌تواند با غشای باکتری‌ها تداخل ایجاد نماید. برای استفاده بهینه از MCFA ، باید به دو نکته توجه کرد. اولین مورد طول زنجیره جانبیاست: برای فعالیت در برابر باکتری‌های گرم مثبت (به عنوان مثال، کلستریدیوم پرفرنجنس) اسید لوریک (C12) معمولاً به عنوان “بهترین عملکرد” درسنجش‌های غربالگری آزمایشگاهی، هنگام مقایسه اثر ضدباکتریایی SCFA و MCFA ظاهر شده است. از سوی دیگر، برخی از باکتری‌های گرم منفی(مانند E. coli یا Salmonella) به MCFA و SCFA کوتاه‌تر (C3-C10) حساس‌تر هستند.

نکته دوم انتخاب بین MCFA آزاد یا گلیسریدهای MCFA است: MCFA آزاد به سرعت در بخش اول GIT (محل عبور مدفوع) جذب می‌شود و وابسته به pH است، در حالی که MCFA-گلیسریدها مستقل از pH هستند و می‌توانند به صورت روده‌ای تحویل شوند. علاوه بر این، اثر ضدمیکروبی گلیسریدها(به ویژه آلفا مونوگلیسریدها) بسیار بیشتر از اسیدهای چرب آزاد است.

نویسنده: فلورنس رودو، مدیر منطقه‌ای ادیسئو
برگردان: دکتر محمد طاهری- متخصص تغذیه و مدیر تولید مرغ مادر زنجیره بهشادآفرین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *