عوامل زیادی بر کیفیت پوسته تخم­ مرغ تأثیر می­گذارند، مانند تغذیه، بیماری، ژنتیک، شرایط محیطی، سن پرندگان، استرس، جمع­ آوری و جابجایی تخم ­مرغ، بسته­ بندی و حمل و نقل. با این وجود، کیفیت پوسته تخم­ مرغ در درجه اول به مدیریت و تغذیه پرندگان مربوط می­شود، نه ژنتیک یا عوامل دیگر. از آنجایی که طول دوره تخم­گذاری افزایش یافته است، این موضوع تبدیل به مسئله­ ی بزرگتری شده، زیرا با افزایش سن مرغ­ ها، کیفیت پوسته آن­ها کاهش می­یابد.

ویتور آرانتس، مدیر خدمات فنی و متخصص تغذیه جهانی شرکت­ های- لاین، می‌گوید: «اطلاعات موجود در راهنمای مدیریت سویه­ ها تنها برای جهت­ یابی و کسب اطلاعات است، زیرا اهداف و شرایط تولید هر تخم‌مرغ می‌تواند متفاوت باشد». او توصیه می­کند به صدای پرندگان خود گوش دهید. به عنوان مثال، “جیره غذایی باید با رشد وزنی پرنده، به جای سن پرندگان و پیروی از مراحل تغذیه بر­اساس زمان­بندی­ های از پیش برنامه ­ریزی شده برای تغییرات خوراک، هماهنگ باشد.”

در زیر برخی از عوامل تغذیه­ای موثر بر کیفیت پوسته تخم­ مرغ که تولیدکنندگان باید در نظر داشته باشند آورده شده است.

رشد اولیه و رژیم های غذایی قبل از شروع

دکتر آرانتس تاکید کرد: “وزن بدن در سن 6 تا 12 هفتگی کلیدی است، اما برای دستیابی به این هدف، وزن بدن تا سن 5 هفتگی پر اهمیت است.” این دوره بحرانی یک سرمایه­ گذاری است، بنابراین این دوره را جدی بگیرید. مدیریت ضعیف در 5 هفته اول باعث تاخیر در تولید، افزایش مرگ­ و ­میر و جلوگیری از دستیابی به اهداف پیک تولید می­ شود. به نوبه خود، بر کیفیت تخم ­مرغ تأثیر می­گذارد. بنابراین باید در اسرع وقت جیره غذایی مناسب را ارائه دهیم. جوجه ­ها با اندام­ ها و سیستم ­های داخلی نسبتا توسعه نیافته از تخم بیرون می­ آیند. در طول 5 هفته اول سن، دستگاه گوارش و سیستم ایمنی بدن در حال رشد است. رشد روده برای جذب مواد مغذی بسیار مهم است و بازده تولید آتی مرغ را تعیین خواهد کرد. رشد قوی روده همچنین باعث تقویت سیستم ایمنی و کاهش احتمال بیماری­ های روده ای در آینده و بهبود پاسخ به واکسیناسیون می­شود.

رشد چند فازی وزن بدن در طول پرورش و شروع تخم­ گذاری

جیره ­های قبل از شروع، انتقال جوجه ­ها را از تغذیه با کیسه زرده پشتیبانی می­کند و انرژی، پروتئین و ویتامین­ ها و مواد معدنی مورد نیاز برای رشد و نمو نسبتاً بالایی دارد. ظرفیت هضم محدود جوجه­ ها پس از جوجه­ کشی به مواد خام به راحتی قابل هضم نیاز دارد. کرامبل حاوی مواد باکیفیت و کاربردی، شروع تغذیه­ای خوبی برای جوجه­ ها فراهم می­کند. استفاده از افزودنی‌های خوراک، مانند آنزیم‌ها برای بهبود قابلیت هضم، و سین‌بیوتیک‌ها برای کمک به رشد اولیه جمعیت میکروبی و جلوگیری از کلونیزاسیون روده‌ای پاتوژن‌ها، که به عنوان حذف رقابتی شناخته می‌شود، باید در نظر گرفته شود.

آموزش نحوه غذا خوردن به مرغ ها – آماده شدن برای مرحله پیش از پیک تولید

هدف این است که ظرفیت مصرف خوراک کافی برای دوره شروع تخم ­گذاری با تغذیه جیره رشد (developer) از سن 10-16 هفتگی ایجاد شود. در این مرحله­ ی نیاز به یک جیره غذایی رقیق ­شده با سطوح بالای فیبر نامحلول برای افزایش ظرفیت مصرف خوراک (چینه ­دان و سنگدان) است.

دکتر آرانتس اظهار داشت: «از آنجایی که پرندگان بیشتر غذای خود را قبل از خاموش شدن چراغ مصرف می‌کنند، توزیع غذای اصلی (60 درصد جیره روزانه) باید در اواخر بعد از ظهر باشد، حدود 2-3 ساعت قبل از خاموش شدن چراغ. هنگام صبح، پرندگان گرسنه می­ شوند و غذا را تمام می کنند، از جمله ذرات ریز را. خالی کردن دانخوری به جلوگیری از خوردن انتخابی کمک می­کند و یکنواختی گله را افزایش می­دهد. وی خاطرنشان کرد: در اواسط روز نباید به مدت 60 تا 90 دقیقه در دانخوری­ ها خوراک وجود داشته باشد.

از مرحله قبل از تخمگذار غافل نشوید

زمانی که اکثر پولت ها قرمزی شانه­ ها را نشان می­ دهند، نشانه بلوغ جنسی است، تغذیه جیره ­ی پیش از تخم­ گذاری را شروع کنید. حداکثر 10-14 روز قبل از شروع تخم ­گذاری تغذیه کنید. این امر برای افزایش ذخایر کلسیم استخوان مدولاری مهم است. کلسیم دانه درشت باید در این مرحله وارد شود. قبل از تخم­ گذاری دیرتر از اولین تخم­ مرغ تغذیه نکنید زیرا حاوی کلسیم کافی برای حمایت از تولید تخم است.

افزایش ناگهانی سطح کلسیم جیره از 1% به بالای 4% در شروع تخم ­گذاری می­تواند تاثیر منفی بر مصرف خوراک داشته باشد. تجربه میدانی نشان می‌دهد که استفاده از جیره­ های غذایی قبل از تخم ­گذاری به یک انتقال آرام بین جیره رشد (کلسیم کم و چگالی مواد مغذی) و پیک کمک می‌کند. فرمولاسیون صحیح خوراک و تطبیق تراکم جیره با مصرف آن، تأثیر کاهش کلسیفیکاسیون استخوان را در چرخه تخم ­گذاری به حداقل می­رساند و ماندگاری کیفیت پوسته را افزایش می دهد. همچنین به جلوگیری از کاهش اشتها/مصرف خوراک روزانه در طول تولید اولیه کمک می­کند.

برگردان: دکتر محمد طاهری- متخصص تغذیه و مدیر تولید مرغ مادر زنجیره بهشادآفرین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *