در بخشی از مطالعه جدید دانشمندان دانشگاه ناتینگهام ترنت و شرکت فناوری کشاورزی Flybox، لارو مگس‌ها قبل از افزودن به جیره طیور، با ضایعات غذایی تقویت‌شده با مواد معدنی تغذیه می‌شوند، که هدف آن افزایش ارزش تغذیه جوجه­ ها و کاهش قابل توجه ردپای کربن مواد تشکیل دهنده میباشد. در این تحقیق لارو مگس سرباز سیاه با مواد معدنی ضروری برای تغذیه مانند روی، آهن، کلسیم و سلنیوم تقویت شدند.

به عنوان بخشی از پروژه دو ساله 1 میلیون پوندی – که توسط شورای تحقیقات بیوتکنولوژی و علوم زیستی تحقیقات و نوآوری بریتانیا و Innovate UK تامین می­شود – قبل از اینکه تیم تحقیقاتی جذب مواد غذایی در پرندگان را ارزیابی کند، لاروها به غلات مورد استفاده در طیور افزوده می­شوند.

انتظار می­رود که این رویکرد ارزش غذایی برای مصرف­کنندگان را بهبود بخشیده و همچنین سلامت و رفاه پرندگان را افزایش دهد. در حال حاضر، جیره طیور پرورشی با پروتئین­هایی مانند روغن سویا تکمیل می­شود، اما کمبود پروتئین در سراسر جهان به این معنی است که این جزء در خوراک دام به طور فزاینده­ای از نظر مالی و زیست محیطی ناپایدار و یک مسئله جهانی مبرم است.

قیمت خوراک در دو سال گذشته به نصف افزایش یافته است و انتظار می­رود تقاضا تا سال 2050 دو برابر شود. این پروژه که شامل محققان دانشکده علم و فناوری دانشگاه ناتینگهام ترنت و دانشکده علوم حیوانات، روستایی و محیطی است، شامل نصب مزرعه حشرات مدولار Flybox در فارم دانشگاه Brackenhurst خواهد بود. از این محیط جهت تغذیه لارو مگس سرباز سیاه با ضایعات غذا و مواد نانو استفاده شود. محققان یک بستر نانو تقویت­شده با مواد معدنی طبیعی و اسیدهای آمینه ضروری برای سلامت طیور ایجاد خواهند کرد. عناصر در مقیاس اتمی با هم ترکیب می­شوند تا زمانی که به طور یکنواخت به اندازه نانومتری رشد کنند. با استفاده از مواد معدنی در این اندازه، پرندگان و حشرات می­توانند به طور مؤثرتری از آن­ها استفاده کرده و آن­ها را متابولیزه کنند.

کنجاله لارو سرباز مگس سیاه در حال حاضر در مقیاس متوسط ​​صنعتی تولید می­شود، با این حال، در انگلستان و اروپا استفاده از کنجاله حشرات در حال حاضر تا حد زیادی محدود به سوله­های با حاشیه سود بالا در صنعت غذای حیوانات خانگی است. محققان استدلال می­کنند که این صنعت به پتانسیل کامل خود برای تبدیل شدن به یک منبع پروتئینی پایدار و کم انتشار برای صنعت دام نمی­رسد.

دکتر گرت کیو، محقق دانشکده علم و فناوری دانشگاه ناتینگهام ترنت، گفت: «ما مجبور به دور زدن استفاده از تمام مکمل‌های مورد نیاز فعلی، که گران ، محدود و از نظر زیست‌محیطی ناپایدارند، هستیم».

وی گفت: «حشرات اساساً سرشار از مواد مغذی ناشی از مواد زائد غذایی هستند،که تبدیل به بخشی از یک جیره غذایی طبیعی برای طیور می­شود. نکته مهم این است که این یک راه بسیار محلی، چرخه­ای و کم­کربن برای مقابله با یک چالش جدی در بخش خوراک دام است».

امیلی برتون، پروفسور تولید غذای پایدار در دانشکده علوم دامی و روستایی و محیطی دانشگاه، گفت: «ما لارو حشرات را کلیدی برای چرخش تولید غذا می‌دانیم، بنابراین حمایت از پروژه‌ای با هدف بهینه‌سازی تولید و استفاده از آن­ها به عنوان خوراک طیور بسیار عالی است».

آندرا جاکودیگ، یکی از بنیانگذاران و مدیر اجرایی Flybox، گفت: «این یک مسیر هیجان انگیز برای تأثیر مثبت بر اقتصاد واحد برای کل صنعت پروتئین حشرات است. زمان مناسبی برای ادغام یک رویکرد کشاورزی دقیق هنگام ادغام کنجاله حشرات در خوراک تجاری است. ما مشتاقانه منتظر همکاری با دانشگاه ناتینگهام ترنت برای کشف بیشتر پتانسیل پروتئین حشرات هستیم».

نویسنده: چول رایان
برگردان: دکتر محمد طاهری- متخصص تغذیه و مدیر تولید مرغ مادر زنجیره بهشادآفرین
منبع: https://www.poultrynews.co.uk/

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *