کشورهای گوناگون در مراحل مختلف سیر خود به سمت تولید طیور بدون آنتی­ بیوتیک محتاطانه پیش می­روند، اما روش­های جدید کار و مدیریت گله برای همه آن­ها مشترک است. ممنوعیت محرک‌های رشد آنتی‌بیوتیکی (AGPs) در اتحادیه اروپا در سال 2006 مجموعه‌ای از رویدادهای جهانی را آغاز کرد که با گذشت 18 سال، هنوز در حال آشکار شدن هستند.

این تغییرات به دلیل شناخت جهانی این موضوع انجام می­گیرد که مقاومت آنتی­بیوتیکی یک موضوع بهداشت عمومی با اهمیت بالا است. تغییرات سیستمی عظیمی برای مقابله با چالش استفاده مسئولانه ضدمیکروبی، به ویژه در کشورهایی که مصرف­کنندگان، دولت و خود صنعت خواهان آن هستند، ایجاد شده است. این مگاترند جرقه‌ای فوق‌العاده برای نوآوری در کل زنجیره تامین از بازاریابی و مدل‌های کسب‌وکار گرفته تا زیرساخت‌ها، گواهی‌نامه‌ها، فناوری‌های تغذیه و سلامت بوده است. کشورهای مختلف ممکن است مسیرهای گوناگونی را با سرعت‌های متفاوت در انتقال خود طی کرده باشند، با این حال استفاده مسئولانه از آنتی­بیوتیک­ها در حال حاضر یک ضرورت است – و بسیار شبیه داشتن مجوز برای فعالیت در جامعه‌ای که خواستار پایداری بیشتر تولید حیوانات است، می­باشد. علاوه بر این، تولید بدون آنتی بیوتیک در حال حاضر به طور گسترده با بهره­وری بالا سازگار است. یک منحنی کلاسیک از تغییرات تکنولوژیکی در مدیریت سلامت روده شکل گرفته است. در مرحله اولیه انتقال، کاهش اولیه در سلامت روده و بهره‌وری با موجی از بهبود مدیریت و تغذیه و استراتژی‌های جایگزین سلامت روده مقابله می‌شود. این تغییرات می­تواند به طور موقت در هزینه­های تولید بالاتر منعکس شود. با این حال، پس از این مرحله انتقال، سطوح بهره‌وری به طور فزاینده‌ای رقابتی می‌شوند و تمرکز به سمت بهینه‌سازی تغییر می‌کند. به دنبال آن، یک حالت عادی جدید به دست می­آید و نگرانی­های جدید در کانون توجه قرار می­گیرد.

این فرآیند در بخشی از جهان تکمیل شده است، در حالی که بسیاری از کشورها هنوز در حال گذار هستند و با مقررات جدید یا توسعه اولیه بازار مرغ بدون AGP سازگار هستند. به عنوان بخشی از استراتژی جایگزینی AGP همانطور که در جدول زیر مشاهده می­کنید، متخصصان استفاده از پروبیوتیک­ها (64%)، اسیدهای آلی (61%) و آنزیم­ها (57%) و افزودنی­های خوراک گیاهی (%51) را گزارش کردند.

مترجم: دکتر محمد طاهری- متخصص تغذیه و مدیر تولید مرغ مادر زنجیره بهشادآفرین

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *